Una
de les composicions més utilitzades pels arquitectes que van participar a
l’exposició deconstructivista és la fragmentació.
L’aparença
de fragmentació en arquitectura trenca la unitat de les
composicions i divideix en fragments les parts d’un edifici.
Aquest
recurs és especialment utilitzat per Frank Gehry. És la seva principal arma
compositiva, tot i que ell es resisteix a qualificar el seu treball com a
fragmentari. Aquest aspecte és localitzable en edificis com el Museu Guggenheim
de Bilbao i el Weisman Art Museum. En aquests projectes els
cossos es fraccionen alhora que es disloquen, interaccionant fragmentació i
torsions.
Zaha Hadid també utilitza la fragmentació, com es pot veure en el Lois & Richard Rosenthal Center for Contemporary Art (CAC) d’Ohio . Aquest edifici sembla estar compost per blocs horitzontals apilats. Hadid accentua la idea de fragmentació amb el contrast dels diferents blocs, fets de vidre, metall i formigó. El revestiment de la planta baixa és de vidre (per simular la inexistència de la planta baixa) i damunt seu s’hi apilen els blocs “més pesants”, de metall i formigó. Aquest aspecte li dóna a l’edifici una aparença d’ingravidesa i flotabilitat, que el transformen en deconstructivista. Com s’anirà veient, Hadid busca molt aquestes sensacions en els seus projectes.

Museu Guggenheim Bilbao. Frank Gehry. Bilbao,
Espanya 1997.

Weisman Art Museum. Frank Gehry. Minneapolis,
EUA 1993
El
Weisman Art Museum, de Frank Gehry, descriu el recurs de la macla
perfectament. En aquest edifici Gehry colisiona volums de diferents formes que
comparteixen el mateix tractament superficial, fent suposar que són fragments
que sorgeixen d’un mateix cos que ha estat fraccionat.
Daniel
Libeskind també recórre a l’espedaçament composant impactants macles, però a
diferència de Gehry, utilitza formes més regulars i violentes, tal com es pot
comprovar amb el Royal Ontario Museum (ROM) de Toronto.

Rosenthal Center for
Contemporary Art. Zaha Hadid. Cincinnati, EUA 2003.

Royal Ontario Museum.
Daniel Libeskind. Toronto, Canadà 2007.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada